14/05/16

FEDELTÂT SEMANTICHE e AUTONOMIE CREATIVE - 2


Pd XXIV 52-57:

.
Di’, buon Cristiano, fatti manifesto: Dîs, bon Cristian, fasiti manifest:
fede che è?”. Ond’io levai la fronte fede ce ise?”. O voltai il cerneli
in quella luce onde spirava questo; a chel lusôr che mi diseve chest;




poi mi volsi a Beatrice, ed essa pronte daspò a madone, e je si fasè spieli
sembianze femmi perch’io spandessi pront di segnai, parcè che jo o spandès
l’acqua di fuor del mio interno fonte di fûr il fûc dal gno interni mieli.

A la autonomie creative, cence tradî il sens, si pues ricori cuant che la component semantiche toscane no si cumbine dal dut cun chê furlane e e rive a sugjerî soresens masse lontans des intenzions dal Poete florentin. Une vore dificil che un Dante furlan al ves scrit ce che al scrîf il Dante toscan: “Ed essa (Beatrice) pronte / sembianze femmi  perch’io spandessi / l’acqua di fuor del mio interno fonte”. In furlan “spandi l’aghe” al vul dî alc altri no adat a une situazion paradisiache; plui facil che Beatrice i disès a Dante: “Mande fûr la vampe dal tô desîr” (Pd XVII 7-8), metafore che e sarès plui consone cun ce che al disarà Dante a la fin de profession di fede: “...cheste la flame / che in cûr plui larc incendi dopo al fâs, / e tant che stele in cîl dentri mi sflame” (Pd XXIV 145-147).

Si à di dî però che la metafore da l’aghe no je un sghiribiç improvîs di Beatrice, ma e nas de ploie de grazie celeste che e plûf su la tiere e cui che int cjape di plui, daspò le “riplûf” su chei altris (Pd XXV 76-78): “Po tu tu mi âs stilât, cul stilâ so, / ta l’epistule; tant che jo o soi plen, / e cheste ploie le riplûf cumò”. Ma in chest câs te traduzion furlane no si verifiche l’incrosâsi di situazions semantichis ecuivochis. La metafore dal fûc in sostituzion de metafore da l’aghe e permet – ancje par sugjeriment de rime – di doprâ un tiermin poc cognossût che al riclame i fûcs epifanics: mieli (=fogaron) che al consent di stâ dongje a une concezion plui ricorint inte Comedie (Pd XXIV 142-147):

De la profonda condizion divina
Da la profonde cundizion divine
ch’io tocco mo, la mente mi sigilla
ch’o dîs cumò, anime e ment mi inflame
più volte l’evangelica dottrina.
plui voltis l’evangjeliche dutrine.


Quest’è 'l principio, quest’è la favilla
Al è il principi chest, cheste la flame
che si dilata in fiamma poi vivace,
che in cûr plui larc incendi dopo al fâs,
e come stella in cielo in me scintilla.
e tant che stele in cîl dentri mi sflame.


Nessun commento:

Posta un commento

coments