23/05/16

LA CONVERTIBILITÂT DE MATERIE POETICHE TE COMEDIE




A proposit dal pinsîr metaforic di Dante, Osip Mandelštam tor il 1930 al ricor a une metafore curiose che e prefigure l'avent dal missil a plui stadis studiât par vinci la gravitât terestre. Viers la fin dal IV cjapitul di Conversazion su Dante si lei:

"Tant che te vere poesie, in Dante il pinsîr metaforic si realize a mieç de convertibilitât de materie poetiche. Il svilup di une imagjin si pues clamâlu svilup dome par convenzion: al è come un aeroplan che, parât a dute velocitât, al costruìs e al mande fûr un altri avion. E ta chest mût la machine che e sta svolant, inglutide dal so stes svolâ, e rive a montâ e a butâ fûr une tierce (...). Chestis machinis che a vegnin metudis in vore intant dal svol, no son une funzion acessorie e secondarie dal aeroplan, ma a costituissin componentis e carateristichis indispensabilis par svolâ, e a condizionin la possibilitât dal svol e la sô sigurece, tant che la precision dal timon e la regolaritât dal motôr".

Par avalorâ cheste tesi, Mandel'štam al cjape come esempli di convertibilitât de materie poetiche il cjant diesimsetim dal Infier, chel dedicât ai usurârs. L'ambient al è il suel cul saldam infogât, che al puarte ae memorie dal poete lis pistis des caravanis dai araps; ta chel ambient a stan sentâts i usurârs florentins e venits, cui stemis nobiliârs stampâts sui sacuts che a tegnin tor dal cuel; i colôrs dai sacuts, nomenâts un a un cun atenzion professionâl, a rivochin inte fantasie i colors de piel di Gjerion, che e à dissens a tintis plui vivis di chês che i tiessidôrs turcs o tartars a doprin pai lor tapêts; sore la orende gropere di sede de piel di Gjerion Dante al sperimente la emozion dal svol, eterne smanie dal gjenar uman, anticipant i studis di Leonart; a la fin lis manovris di avicinament fatis di Gjerion a son paragonadis al svol stiçât dal falcuç che al torne cence sucès dal falconîr. Al precise Mandel'štam:

"La convertibilitât de materie poetiche si svilupe ta chest mût:
- arabescs e ruedinis su la piel di Gjerion;
- tapêts di sede colorade butâts sui bancs di un bazâr;
- prospetive marinare, mercantîl, bancjarie e piratescje;
- prestit a usûre in ambient florentin, stilizât tai sacuts araldics colorâts;
- smanie dal svol, leade ai arabescs che a plein il cjant a rivocâ lis contis arabis e la tecniche dal tapêt svolant;
- a la fin si torne in ambient florentin cun falcon e falconîr;
- il cjant si siere cun Gjerion che "al sbalìs, tant che frece di arc si scroche" pront par une altre mission".

La convertibilitât de materie poetiche di Dante e je une tecniche che e pâr anticipâ i procès associatîfs de poesie moderne.

Nessun commento:

Posta un commento

coments