23/11/16

EPISTOLE XII


Cheste letare, forsit la plui famose di chês che nus son rivadis dal Florentin, e fo scrite dopo il 19 di Mai dal 1315, cuant che il Podestât di Florence al veve proponût une largje amnistie pai sbandîts politics: lis amendis pecuniariis a vignivin ridusudis a cifris simbolichis, di ufrì, in vieste di penitents, discolçs e cu la cuarde al cuel, tal Batisteri, ai 24 di Jugn, fieste di San Zuan, patron di Florence. Dante al fo informât de amnistie da un so nevôt - forsit Nicolau, fi dal cugnât Foresìn Donati - e da un amì florentin che, stant al Vô doprât di Dante e al tenôr rivuardôs de letare, si pense che al fos un om di glesie.

La riduzion de amende proponude dal Podestât no anulave la condane, e la ufierte a San Zuan par Dante e varès volût dî ricognossi une colpe che lui nol veve mai cometude. Ben altri che tornâ a Florence in vieste di penitent! Se al fos tornât, al intindeve jentrâ a Florence intune altre vieste (Pd XXV 1 - 9):

Un dì podessial chest sacri poeme
che i à metude man e cîl e tiere
e par tancj agns mi à dât sclagnece estreme,

vinci la crudeltât che fûr mi siere
dal biel tamar, li che o polsavi agnel,
nemì par lôfs in vuaite a fâi la vuere;

cun altre vôs ormai, cun altre piel
o tornarai poete, e su la font
dal gno batisim mi met il cjapiel.

Epistole a un amì florentin:
"De vuestre letare, che o ai ricevude cun grande riverence e afiet, o ai capît cun gratitudin e amôr, cetant che us sta a cûr che jo o torni in patrie. Chest mi rint a vô tant plui ricognossint, se o consideri che al sucêt simpri plui da râr che i esui a cjatin ancjemò amîs. Se la rispueste a ce che la vuestre letare mi comuniche no sarà chê che la meschinitât di cualchidun e bramarès, us prei cordialmentri di ponderâle cul vuestri consei prime di judicâle.
Duncje vadì ce che mi è stât anunziât de vuestre letare e da chê di gno nevôt e di altris amîs, su la decision apene buride fûr dai Conseîrs di Florence: se o paiàs une cuote stabilide e mi sometès ae infametât de ufierte, no dome o sarès assolt, ma o sarès libar di tornâ subit in citât.
In chestis disposizions, Pari gno, a son robis ridiculis e cence sintiment: cence sintiment par colpe di chei che lis àn formuladis, e vô o vês fat ben e o vês operât cun prudence se no vês dit nuie di chescj particolârs te vuestre letare.
Isal chest duncje il liberâl invît par riclamâ in patrie Dante Alighieri, dopo lis soferencis di un esili durât cuindis agns? Chest mertial Dante pe sô inocence, che ducj i ricognossin? Chest il sudôr e la fadie di studis cence padin? Lontane di me, che o vîf di dissiplinis filosofichis, cheste umiliazion che, tant che criminâl, mi consegnarès in cjadenis a publiche derision! Nol sedi mai che l'om, banditôr de justizie e perseguitât, al dedi il so tribût ai siei persecutôrs come se a fossin siei benefatôrs!
No, Pari gno: no je cheste la strade par tornâ in patrie. Se vô, par prin, int cjatarês une altre che nuie no gjavi al onôr e ae fame di Dante, jo par chê mi metarai di corse. Ma se Florence no met in vore une strade dal gjenar, jo a Florence no tornarai mai. E ce mi vegnaressial di chest? No mi saressial par chest concedût di amirâ di cualsisei altri lûc il soreli e lis stelis? No podaressio forsit sot cualsisei cîl meditâ lis dolcis veretâts, se jo prime, ingloriôs, parfin vituperât dal popul florentin, no tornàs in citât?
Sigûr il pan no mi mancjarà!"




Nessun commento:

Posta un commento

coments