14/09/16

EPISTOLE VII



Daspò il falît tentatîf dai Vuelfs Blancs di tornâ a Florence (Bataie de Lastre, 20-VII-1306), i Vuelfs Neris a restarin i esclusîfs parons de citât. Il guvier dai Neris al savè consolidâsi ancje resistint une vore ben a ducj i tentatîfs di tornâ cu la fuarce fats dai partîts mandâts fûr, che a sperarin ancjemò di tornâ a Florence cu la poie di Indrì VII di Lussemburc, elet imperadôr di Gjermanie tal 1308. Indrì, che nol cognosseve avonde ben lis veris cundizions de Italie, al crodè di podê portâi pardut pâs e concuardie e di podê afermâ la sô autoritât su lis fazions in vuere tra di lôr; chest proponiment i ve mertât lis simpatiis di Dante Alighieri e dal cronist Dino Compagni, ma no i ve procuradis aleancis avonde solidis e fidadis.

Dante al cognosseve ben lis iniziativis dal imperadôr: al sospietave di lui parcè che lu saveve masse cjapât in cuestions personâls di politiche dinastiche, pontadis ae supremazie in Europe e su la Glesie, ma lu ricognosseve ancje une vore abil diplomatic: Indrì al veve imprometût une crosade in Tiere Sante par vuadagnâ la incoronazion e il favôr dal pape Clement V (Bertrand de Got), e al veve sostignût i ghibelins te Italie setentrionâl, nominant Mateu Visconti vicjari imperiâl, puartant la pâs a Bressie, a Cremone e tes citâts che si jerin voltadis cuintri la supremazie imperiâl; nol veve però fat ben i conts cul re di Napoli, Robert d'Anjou, che al sostignive i Vuelfs e al veve ocupât Rome, intant che il pape al sierave un voli e al preferive tignîsi fûr, stant a Davignon.
Il fat che Indrì al voleve ripleâ su Rome par risolvi cheste situazion, impen di proviodi a risolvi la cuestion interne di Florence e di altris citâts vuelfis de Toscane, e fo la ocasion che e movè Dante a scrivii ai 16 di Avrîl dal 1311. Apassionât il tenôr de letare, che e veve l'obietîf di acelerâ l'intervent militâr dal imperadôr a Florence:

"Testemoni il favôr infinît di Diu, nus è stade lassade la ereditât de pâs, par che o compensassin cu la sô dolce presince il garp de nestre militance, e parcè che tal fânt ûs o mertassin lis deliziis de patrie trionfâl. Ma l'antîc e implacabil nemì, che al lavore par stradis cuviertis cuintri il progrès uman, al à diseredât chei che a secondavin li sôs voiis, ma al à diseredât ancje nô, Talians, che no volevin savênt. Par chest motîf o vin vût a dilunc vaiût sui flums de confusion e o vin vût cence padin implorât il jutori dal Re just, par che al dispierdès i satelits dal tiran dispietât e par che nus riformàs te nestre justizie. Tal stes moment che tu, sucessôr di Cesar e di August, tu âs passât l'Apenin, puartant indaûr a Rome la gloriose insegne de Aquile imperiâl, tancj a àn finît dî lamentâsi e di vaî, e tant che Soreli a dilunc desiderât che al ven sù di bot, gnove sperance di miôr secul al rît pe Italie" (Ep VII, 2-5).

Dovê dal imperadôr - al vise Dante - al è chel di slargjâ la sô autoritât su dute la tiere, tal stes mût che Diu al à volût espandi la sô peraule su dut il mont e tal stes mût che a àn operât Cesar e August. Ma no si pues dismenteâ che se no si interven di buride li che une citât e insurìs, tantis altris a podaran fâ compagn. E a Florence i timps a son madûrs.

"Forsit tu, grant plui di ducj i princips, ignoristu e dal alt dal to scagn no viodistu dulà che si plate la piçule bolp puçolente, che no tem cjaçadôrs? Di sigûr la besteate no va a bevi tes aghis dal Po, ni ta chês dal to Tevar, ma e bagne il gargat tal Sarni; e, se no tu lu sâs, cheste orende maledizion e à non Florence, il madrac che tal nassi al muart lis vissaris di sô mari, la piore malade che e infete la gree dal so Pastôr. (...) Vêr al è che jê, tant che une lipare, e cîr di slambrâ la panze di sô mari, tal moment che e uce i cuars dal riviel cuintri Rome, che le à tirade sù a sô imagjin e someance. Vêr al è che des sôs plais jê e mande fûr putridis esalazions che a impestin lis pioris incussientis che i vivin dongje, cuant che cun falsis imagjins di ben e sedûs i vicins, gjavandiur i sintiments. (...) Vêr al è che jê e lavore par animâti cuintri il Som Pontefiç, che al è il pari dai paris. E si opon, sierve de sô aviditât, ai comandaments di Diu, e il so legjitim Re dispreseant, no si vergogne, la mate, di fidâ a un Re che nol è il so dirits che no son i siei, par nudrî une potestât destinade a finî mâl" (Ep VII 25-30).

Che duncje al lassi Indri ogni cencenament, e fidant tal so valôr e tal jutori di Diu, che al buti jù cu la frombule de so sapience e cu la piere de sô possance chest Golie; parcè che lui colât, la gnot dal scatûr e involzarà i cjamps dai Filisteus: lôr a scjamparan, e Israêl al sarà liberât...

Daspò di jessisi aleât cun Fidrì di Aragone, re di Sicilie, Indrì al metè sot assedi Florence tal Setembar dal 1312, ma stant che i Vuelfs di Florence a resistevin, tal rivâ dal Invier l'imperadôr al scugnì tirâ vie l'assedi. Florence e fo condanade tant che vile insuride e l'an dopo Indrì al fasè altris tentatîfs di ocupâle, ma dut dibant, parcè che la citât, braurose de sô autonomie, e rispuindè aleantsi cun dutis lis vilis vuelfis de Toscane e fidant la signorie temporanie cence mancul al re di Napoli, Robert di Anjou, grant antagonist di Indrì. La muart improvise dal imperadôr a Bonconvent (24-VIII-1313) - par malatie, ma si à a dilunc fevelât di une ostie invelenade che un predi i varès dade intant de messe - e taià fûr par simpri ogni sperance di rivincite dai Blancs moderâts: Florence e paronave aromai su dutis lis citâts vuelfis de Toscane e la sô classe dirigjente e continuarà a tignî il podê cence grues cambiaments costituzionâi par plui di un secul, fintremai al avent de signorie dai Miedis.
A Dante no i restave che di fâ riservâ, midiant lis peraulis di Beatrice, un scagn te Candide Rose pal so imperadôr (Pd XXX 133-138):

E sul grant scagn li che i tiei voi tu tegnis
pe corone metude za parsore,
prime che a chestis gnocis tu tu vegnis,

al starà il spirt, che in curt là jù si onore,
dal grant Indrì, che Italie a meti in rie
al vignarà, ben che no sedi l'ore.


Nessun commento:

Posta un commento

coments