06/07/16

EPISTOLE VI


Dopo la epistole ai princips talians dal 1310, la letare ispirade ae vignude in Italie dal imperadôr Indrì VII, scrite ai 31 di Març dal 1311, "scelestissimis Florentinis intrinsecis" (ai disgraziâts Florentins che a vivin in citât) e je la espression dal sidiât amôr dal Poete par Florence: la pietât si alterne al disdegn; lis cridadis e lis menacis si soreponin al proposit di resonâ e di persuadi; e la tension dal sintiment e rive al massim nivel inte vision di un cjastì teribil:

"O viodarês lis vuestris cjasis, tiradis sù cun prudence a norme des vuestris necessitâts, ma che o vês pe vuestre stupiditât trasformadis in ambients di deliziis, ruvinâ sot i colps dai assaltadôrs, o ben brusâ tal incendi. O viodarês il popul solevâsi di ogni bande furiôs, insigûr tal prin e dividût, ma daspò teribil e menaçôs cuintri di vô, parcè che nol sa jessi tal stes timp dizun e spaventât. Cun strazi o viodarês dispueâ lis glesiis, li che ogni dì a corin in sdrume lis vuestris feminis, i vuestris fruts scaturîts e incossients clamâts a espiâ lis colpis dai paris. E se no mi ingjanin i jenfrisegns de ment, fondâts su fats sigûrs e su infalibii argoments, voaltris, chei pôcs che o sarês restâts in vite a patî l'esili, cuant che i plui a saran dispierdûts tai maçalizis o tes presons, o varês la disperazion di viodi la vuestre citât, scanade dal lunc torment, consegnade in mans forestis (EP VI 15-17)..."

Cjapait insegnament - al continue Dante - di chês citâts (Parme, Milan, Spolêt) che, par jessisi oponudis ai progjets di pacificazion dai imperadôrs, a àn patît un tragjc destin. Voaltris, i plui braurins e i plui insemenits di ducj i Toscans,...

"...no capîs, parcè che o sês vuarps, che e je la passion che us somet cul so tuessin ae leç dal pecjât, e us impedìs di ubidî aes leçs sagradis che a van daûr dal volt de justizie naturâl, stant che la osservance di cheste, cuant che e je gradide e spontanie, no dome al è provât che no je une sclavitût, ma e mostre di jessi il massim de libertât se si argomente in maniere perspicue. E ce altri no ise la libertât se no la libare espression de volontât intes azions che lis leçs a permetin a chei che lis rispietin? Pal fat che duncje a continuin a jessi libars dome chei che in maniere spontanie a ubidissin ae leç, ce pensarêso di jessi vô che, tal midiesim moment che o ostentais amôr pe libertât, o cospirais cuintri dutis li leçs, in odi cuintri il lôr princip?" (EP VI 21-24).

La "disgraziade gjernazie dai Florentins" e ven jù, secont Dante, in minime part dai Romans che a vevin fondât Florentia, e in part plui rimarchevul de antighe Fesule, che i Romans a vevin distrut par la poie ae conzure di Catiline, e che Dante al da di jê un judizi une vore spreçant (If XV 61 66):

Ma quello ingrato popolo maligno
Ma chel popul ingrât e maledet,
che discese di Fiesole ab antico,
divignût jù di Fesule ab antîc,
e tiene ancor del monte e del macigno,
ch'al sa ancjemò di mont e di dûr cret,


ti si farà per tuo ben far nemico;
cuintri, pal to fâ ben, ti fâs intrîc;
ed è ragion, ché tra li lazzi sorbi
e mi pâr just, co in mieç ai melessars
si disconvien fruttare al dolce fico.
pomis dolcis nol rive a butâ il fîc.



E, pôc plui indevant, a proposit de semence romane (If XV 73-78):

Faccian le bestie fiesolane strame
I cjavrons fesulans ch'a fasin stran
di lor medesme, e non tocchin la pianta,
di lôr midiesims, e no çoncjin plante
s'alcuna surge ancor in lor letame,
ch'e puedi butâ flôr tal lor ledan,


in cui riviva la sementa santa
e in jê ch'e vivi la semence sante
di que' Roman che vi rimaser quando
di chei Romans che li a restarin cuant
fu fatto nido di malizia tanta.
ch'al fo fat nît di tristerie cetante.

Voaltris - al cjarìe Dante - miserabil gjernazie fesolane, ancje se no lu dais a intindi, no rivais plui a durmî pal terôr, o ben si sveais dispès spaventâts di visions premonitoriis, o cruziâts pes deliberazions cjapadis cence sintiment vie pal dì: no us reste altri che mendâsi e confidâ in chest Indrì, divin retôr dal Stât roman, che al ven no par puartâ indenant i siei privats interès, ma bramant la publiche e universâl utilitât.

"O vês di stâ sigûrs duncje che si prossime il timp che o vês di pintîsi cun amarece pes vuestris temerariis machinazions, se o volês cjalâ in muse la realtât. Par altri di un pintiment tardîf nol vignarà fûr nuie che al somei al perdon, ma pluitost al vignarà fûr l'inizi di une tempestive punizion. Cun di fat al sta scrit: par chest il pecjadôr al è colpît, par che «al mueri prime che al puedi ritratâ»" (EP VI 26-27).



Nessun commento:

Posta un commento

coments