Daûr
de
leç de alternance, carateristiche dal Paradîs,
a
doi cjants une vore
vîfs, XI e XII, incentrâts su lis figuris di Francesc e Domeni, si
inserìs il cjant XIII, li che si dibatin dome cuestions teorichis.
Tomâs di Aquin (Pd
XIII 52-81)
al
sclarìs un probleme tant dibatût te ete di Dante: cemût
isal che la sostance des robis creadis di Diu, che al è perfezion
assolude, e je sogjete a coruzion?
O vuei fevelâ di chest par mostrâ
che, ancje in presince di un test dûr di capî e che al rapresente
une crôs pe esegjesi, la semplice traduzion tune altre lenghe e pues
puartâ cualchi lum.
Ce che nol mûr e ce che al pues
murî
(v.52),
ven a stâi la sostance imortâl (la materie prime, i agnui, i Cîi,
la anime) e la sostance destinade a coruzion (il cuarp, la materie
sensibil) a son dome un riflès dal progjet divin. La Trinitât
cuntun at di amôr si
iradie in nûf esencis (lis gjerarchiis angjelichis), che in seconde
istance si iradiin a formâ lis
curtis contingjencis
(v.63)
de
materie sensibil, destinade a deperî. Tomâs al ricôr ae metafore
de cere par rindi comprensibil il progjet trinitari: la cere e je
chel materiâl che l'artist al dopre par fâ il model esemplâr de sô
creazion. La cere che Diu al dopre e je materie perfete, o ben e
corispuint ad implen al progjet ideâl; chê doprade des nûf
essencis e pues pierdi la perfezion a man a man che si slontane de sô
sorzint, dal progjet primari: par chest no puedin esisti doi
individuis compagns; doi pomârs de stesse specie a puedin frutâ
pome plui o mancul buine; un artist se i trame la man al pues creâ
alc che nol corispuint ae sô idee. E chi si inserìs la tiercine che
e à fat deventâ mats i critics (Pd
XIII 79-81):
Però
se il caldo amor la chiara vista
de la prima virtù dispone e segna,
tutta
la perfezion quivi
s'acquista.
Cuant
che il Sant Spirit incjarnât in Crist (= il
caldo amore)
al realize a la perfezion il sflandorôs progjet (= la
chiara vista)
dal Pari (= de la
prima virtû),
ancje la cere doprade e à la impronte de perfezion.
Duncje se il cjalt amôr la clare
viste
de virtût prime al dopre e dret
al segne,
dute la perfezion la cere e
cuiste.
Al bastave dâ a "però"
(v. 79) sfumature conclusive (come dispès in Dante) e inserî
"quivi" (v. 81) dentri la metafore de cere, il materiâl
che l'artist al plasme prime di realizâ il progjet. Chest al spieghe
i concets enunziâts subit dopo: Adam al è stât creât perfet,
libar ancje di fâ pecjât di supierbie; e perfet al è stât creât
Crist che si è incjarnât par redimi il pecjât di Adam.
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