Rivâts tal Prin Mobil - il novesim
cîl - Beatrice e invide Dante a cjalâ viers il bas: "Par stime
/ dal percors fat, ponte i tiei voi in bas" (XXVII 77-78). Sot di
lôr e compâr la grande sfere che e inglobe, intun sisteme di
scjatulis cinesis, dut il mont sensibil, de Tiere fintremai aes
Stelis fissis. Daûr de sistemazion fate di Tolomeu tal secont secul
e tignude valide fintremai a Copernic e a Galileu, il Prin Mobil al è
il maggior corpo
(Pd
XXX 39), che al conten tutti
i volumi / del mondo (Pd
XXIII 112-113), che più
ferve e più s'avviva / ne l'alito di Dio (Pd
XXIII 113-114), che al influìs sui cîi inferiôrs (Pd
II 112-117). Tal Convivi Dante al precise (Cv
II, III 9-10):
"Parsore di ducj i cîi i
catolics a metin il cîl Empiri, ven a stâi il cîl luminôs tant
che il fûc; e lu considerin imobil parcè che al à la plenece dal
Jessi. Chest cîl al da al Prin Mobil un moviment sveltissim, parcè
che ogni element dal Prin Mobil al à un desideri tant fuart di stâ
a contat cun ducj i elements che a costituissin la cuiete
manifestazion de divinitât, e si môf viers di cheste cun tante
passion, che la sô velocitât e va oltri ogni possibilitât di umane
comprension".
La velocitât iperboliche - che in
Dante si identifiche cul Amôr divin - e je l'element cosmologjic che
al determine la realtât, e ta chest câs al spieghe la origjin e la
misure dal timp e dal spazi te economie dal Creât (Pd
XXVII 106-120):
La nature dal mont, ch'e ten ben
strente
tal mieç la tiere, e intor e môf
dut chest,
so principi e sô mete chenci
e ostente;
Nol à chest cîl altri lûc
manifest
se no la ment divine, li ch'al
ven
l'amôr e la virtût
a movi il rest.
Lûs e amôr
tant che spere lu traten;
e tal mût stes ogni altri; e la
fature
dome il fatôr le pues cognossi
ben.
Il moviment
nissun cîl i misure,
ma chei altris si
dan misure
in chest,
e il doi e il cinc e dan al dîs
figure;
il mût ch'al ten il
timp inta chest
test
lis lidrîs, e ta chei altris la
fuee,
aromai ti pues jessi manifest.
Dal Prin Mobil Dante al cjale viers
il bas, ven a stâi al
interni, e al viôt lis
Stelis fissis, i Planets e la nestre Tiere; cjalant daspò viers
l'alt, vâl a dî al
esterni, al viôt chel
Pont di pure lûs
che al rapresente la Unitât e la Trinitât di Diu, inglobât ancje
chest dentri un sisteme di scjatulis cinesis, speculâr a chel che al
à vût viodût sot di lui (Pd
XXVIII 13-18):
E co mi volti e al jentre dentri
i miei
voi ce che ta chel cîl là sù
al compâr
e o cîr di penetrâ tai cerclis
siei,
o viôt un pont
ch'al art in mût tant clâr
e tant violent, che i voi li che
si spiele
si sierin par no podê stâi a
pâr.
Tal
ultin cjant dal Paradis, cu la intercession di Marie e la vuide di
Bernart, Dante al rive a jentrâ dentri chest Pont che al rapresente
l'obietîf ultim dal so viaç: "O
soi rivât / a unî il gno voli
cul
podê
infinît"
(Pd
XXXIII 81-82),
e al è clamât a doprâ dute la sô capacitât visive, ven a stâi
dute la fuarce de umane reson (Pd
XXXIII 82-84): "O
ai olsât / intivâ i
miei voi
cu la lûs eterne, / tant che il gno voli
dut ind ai doprât".
Dante al vîf la esperience di jentrâ intune gnove dimension, dentri
di un Pont gjeometric, e duncje imateriâl. E ce viodial? (Pd
XXXIII 85-90):
Tal profont o viodevi che si
interne,
ingropât cun amôr tun
sôl volum,
dut ce che pal univiers si
scuaderne;
sostancis
e acidents
e il lôr costum,
cuasi fondûts
adun, in tal
maniere
che ce ch'o dîs e je palide lum.
In dì di vuê cheste esperience e
podarès jessi chê dal astrofisic che al ponte i siei imprescj viers
il spazi: tant plui indentri al smire, tant plui si prossime al Event
Principâl: il Big Bang, o ben - secont un studi dal Premier
Institute of Canada che al riten il Big Bang superât - l'Iperbûs
Neri produsût dal colàs di une stele a cuatri dimensions. Nol
impuarte in ce direzion che si ponte il voli. La conseguence e je che
o sin dal dut involuçâts dentri di un orizont sferic, che al
coincît cuntun pont, il pont centrâl di indulà che e je partide la
"espansion" dal univiers.
Da
un pont (la Tiere) Dante al jere partît, e a un pont (Diu) al è
rivât, propit tant che tal nestri univiers - finît e ilimitât - la
nestre oservazion e partîs di un pont (la Tiere) par rivâ a un
altri pont (l'Iperbûs Neri). Il Florentin al pâr che al vedi
iniment la incredibil vision di dut il Cosmi concentrât intun sôl
pont, tant che materie e energje dutis concentradis tal Iperbûs
Neri. Al viôt sieradis tun sôl pont dutis lis sostancis materiâls
e spirituâls ("sostancis")
e lis lôr proprietâts ("acidents")
e il mût che a interagjissin ("il
lôr costum"),
fondûts adun (Dante al dîs: "conflati
insieme"),
ven a stâi unîts e compenetrâts tra di lôr. Il verp dantesc
"conflare" - che al à atinence cu la fusion dai metâi -
al rapresente il contrari di "inflare" (espandi).
Ta
chest mût dut l'Univiers, partint de Tiere, e passant parmìs lis
sferis di etere, il Prin Mobil e i Côrs Angjelics, al finìs par
converzi tal pont gjeometric che par Dante al rapresente Diu. Al è
come se Dante al viodès il timp cori indaûr: lis particelis di
materie, i fotons e i gluons ("sostancis
e acidents"),
fintremai aes particelis che a dan lis proprietâts a dutis chês
altris ("il
lôr costum"),
tant che il boson di Higgs, che al varès di conferî lis massis, si
precipitin ducj viers il pont di indulà che a son saltâts fûr,
fintremai a comprimisi e a tornâ fondûts
adun
tes mans dal lôr Creatôr.
Stant a ce che si dîs di cent agns
incà, Dante al pâr anticipâ, di sîs secui, Hubble, Guth, la
gjeometrie no-euclidee di Riemann, la relativitât gjenerâl di
Einstein. Al è plui realistic pensâ che la descrizion dal mont di
Dante e sedi il risultât dal tentatîf di conciliâ la cosmologjie
di Aristotile cu la vision cristiane: visibil e invisibil, materie e
spirit, temporalitât e eternitât.
Une
volte rivâts tal Empiri, Beatrice e mostre a Dante lis nûf
gjerarchiis di agnui che a zirin tor dal "pont
fis",
che ducj di lui "a
son tirâts, e ducj a lui a
tirin"
(Pd
XXVIII 129). Chestis gjerarchiis a son organizadis propit tant che
lis sferis dal univiers visibil, une sfere dentri di chê altre; e
ognidune e môf une sfere dal mont visibil, de plui svelte ae plui
lente: Serafins e Prin mobil; Cherubins e Stelis fissis; Trons e cîl
di Saturni; Dominazions e cîl di Jove; Virtûts e cîl di Mart;
Podestâts e cîl dal Soreli; Principâts e cîl di Venere; Arcagnui
e cîl di Mercuri; Agnui e cîl de Lune. Ognune di chestis sferis e
corispuint a une fuee de "Candide
Rose"
che, se ancje e à il boton sul ôr dal Prin Mobil, si vierç fûr
dal spazi-timp, intal Empiri: i Agnui e i spirts che a àn mancjât
il vôt; i Arcagnui e i spirts che a àn operât pe glorie de Tiere;
i Principâts e i spirts amants; lis Podestâts e i spirts sapients;
lis Virtûts e i spirts militants; lis Dominazions e i spirts juscj;
i Trons e i spirts contemplants; i Cherubins e il trionf di ducj i
beats; i Serafins e il trionf di ducj i agnui.
Dute
cheste complesse struture no pues jessi rapresentade visibilmentri,
parcè che e pâr smaterializâsi intun moviment vorticôs che al
cres man man che si prossime al pont fis. Il pont fis - tant che il
bûs neri primordiâl - al met in moviment dute la realtât e le
riclame a se ("ducj
di lui
/ a son tirâts e
ducj a
lui a tirin").
Chê di Dante e je la plui perfete configurazion de ipersfere a plui
dimensions che e sedi mai stade fate, simpri che al sedi pussibil
fânt une: ogni singul pont des trê sferis che a costituissin la
realtât visibil e invisibil (Univiers sensibil, Gjerarchiis
celestis, Candide Rose) al è tangjent a ognidun dai singui ponts di
chês altris sferis, e ducj i ponts des trê sferis si precipitin
viers il pont fis che "no
circoscrit dut al circoscrîf"
("parendo
inchiuso da quel ch'elli
inchiude"
Pd
XXX 12).
Il
spazi dantesc nol è euclideu, (ven a stâi nol è bidimensionâl):
il moviment al è simpri rapresentât in linie curve, secont il spazi
di une ipersfere cuadridimensionâl. Frontant l'as DIU / LUCIFAR
(EMPIRI / TIERE), tal Infier il moviment al è une spirâl che si
invide a sinistre, tal Purgatori al è une spirâl che si invide a
gjestre, e si presum che al continui ancje tal Paradîs, a ben che
gjestre e sinistre li no àn plui nissun valôr e il moviment si pues
dîlu "retilinei", ma no tal sens euclideu; tant al è vêr
che al ven visibilmentri rapresentât cul moviment di une frece che e
rive prime di partî (Pd
II 22-26):
O cjalavi Beatrice e jê e
cjalave
insù; tal timp di une frece
rivade
che saetant de balestre si
disclave,
mi viôt rivât li che gnove
parade
mi ten i voi
...
No
si pues fâ di mancul di pensâ aes leçs de relativitât gjenerâl
di Einstein: il spazi-timp tal passaç dal Paradîs Terestri al
Empiri al è deformât, cuasi polverizât; il cuarp si môf a une
volocitât superiôr a chê de lûs (Pd
II 91-93):
Il contat cu la tiere ormai tu
molis,
e fulmin no si stache dal so sît
cussì svelt come tu che insù tu
svolis.
Altris voltis il moviment iperbolic al fâs riferiment ae velocitât dal pinsîr e des sensazions: il timp di viodi une stele e mi cjati za dentri di jê; il timp di viodi la flame e o sint za la scotadure. (Pd XXII 109-111):
No tu varessis plui trat e poiât
il dêt dal fûc, di me rivât tal segn
daûr dal Taur, co lu vei olmât.
Daspò
de formulazion des leçs de relativitât gjenerâl (1920) si à
scomençât a viodi analogjiis cu lis visions di Dante. Secont
Andreas Speiser (1925) l'univiers di Dante nol è un spazi euclideu,
ma une varietât di
Riemann,
esemplât sul cuint postulât di Bertrant Riemann (1826-1866), chel
de gjeometrie elitiche costruide su la sfere: "Par un pont fûr
di une rete no pues passâ nissune rete paralele ae rete dade".
Il spazi par Dante al è chel che i matematics a clamin ipersfere,
ven a stâi une sfere che e à plui di trê dimensions (Pd
XXX 10-13):
Tal stes mût la corone ch'o ai
viodûde
fâ fieste tor il pont
che mi à stramît,
contignintlu,
ma di lui contignude,
biel planc o viôt il fûc so dut
smavît.
I studis su la ipersfere di Dante si
son moltiplicâts tal cors dal Nûfcent e te prime decade di chest
secul (Mark Peterson, Robert Osserman, William Egginton, Honia-Roman
Patapievici, e v.i.).
In dì di vuê no je smavide la idee
de ipersfere, ma si preferìs slargjâ la atenzion a cemût che te
Ete di Mieç si concepive e si rapresentave l'Univiers. Par esempli
si sa che Dante al à cjapade ispirazion dal impressionant mosaic che
tal Batisteri al rapresente l'Infier, opare di Coppo di Marcovaldo,
mestri di Cimabue, e si pues argomentâ che al vedi cjapade
ispirazion ancje dal straordenari mosaic de cupole dal Batisteri che
al rapresente il Paradîs, finît ai prins dal Tresinte. Il pont di
lûs - la lanterne sore il colm de cupole - al è circondât des nûf
gjerarchiis celestis, tal stes ordin che a àn te Comedie: lant sù
dal bas, Agnui, Arcagnui, Principâts, Podestâts, Virtûts,
Dominazions, Trons, Cherubins, Serafins. Il pont di lûs e i siei
agnui a circondin lis altris decorazions che si viodin tal interni de
struture, ma ancje int son circondâts.
Vêr al è che Dante al à podût fâ
une perfete descrizion dal Cosmi parcè che al veve la ment abituade
a pensâ globalmentri lis polaritâts contraditoriis, tant che Reson
e Rivelazion, Filosofie e Teologjie, Pape e Imperatôr, Diu e Mont
sublunâr (ce che vuê no sin plui bogns di fâ), e al saveve
tignîlis separadis e in continue tension, cence che i scjampassin di
man. Cheste operazion no jere riusside ai teorics de Scolastiche e
nancje al gjeni incomparabil di Tomâs di Aquin; a Dante i è stade
pussibil parcè che al fevelave di poesie e parcè che al jere furnît
di grande onestât inteletuâl.
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