01/12/16

IL VÊR MONT DI DANTE




Rivâts tal Prin Mobil - il novesim cîl - Beatrice e invide Dante a cjalâ viers il bas: "Par stime / dal percors fat, ponte i tiei voi in bas" (XXVII 77-78). Sot di lôr e compâr la grande sfere che e inglobe, intun sisteme di scjatulis cinesis, dut il mont sensibil, de Tiere fintremai aes Stelis fissis. Daûr de sistemazion fate di Tolomeu tal secont secul e tignude valide fintremai a Copernic e a Galileu, il Prin Mobil al è il maggior corpo (Pd XXX 39), che al conten tutti i volumi / del mondo (Pd XXIII 112-113), che più ferve e più s'avviva / ne l'alito di Dio (Pd XXIII 113-114), che al influìs sui cîi inferiôrs (Pd II 112-117). Tal Convivi Dante al precise (Cv II, III 9-10):

"Parsore di ducj i cîi i catolics a metin il cîl Empiri, ven a stâi il cîl luminôs tant che il fûc; e lu considerin imobil parcè che al à la plenece dal Jessi. Chest cîl al da al Prin Mobil un moviment sveltissim, parcè che ogni element dal Prin Mobil al à un desideri tant fuart di stâ a contat cun ducj i elements che a costituissin la cuiete manifestazion de divinitât, e si môf viers di cheste cun tante passion, che la sô velocitât e va oltri ogni possibilitât di umane comprension".


La velocitât iperboliche - che in Dante si identifiche cul Amôr divin - e je l'element cosmologjic che al determine la realtât, e ta chest câs al spieghe la origjin e la misure dal timp e dal spazi te economie dal Creât (Pd XXVII 106-120):

La nature dal mont, ch'e ten ben strente
tal mieç la tiere, e intor e môf dut chest,
so principi e sô mete chenci e ostente;

Nol à chest cîl altri lûc manifest
se no la ment divine, li ch'al ven
l'amôr e la virtût a movi il rest.

Lûs e amôr tant che spere lu traten;
e tal mût stes ogni altri; e la fature
dome il fatôr le pues cognossi ben.

Il moviment nissun cîl i misure,
ma chei altris si dan misure in chest,
e il doi e il cinc e dan al dîs figure;

il mût ch'al ten il timp inta chest test
lis lidrîs, e ta chei altris la fuee,
aromai ti pues jessi manifest.

Dal Prin Mobil Dante al cjale viers il bas, ven a stâi al interni, e al viôt lis Stelis fissis, i Planets e la nestre Tiere; cjalant daspò viers l'alt, vâl a dî al esterni, al viôt chel Pont di pure lûs che al rapresente la Unitât e la Trinitât di Diu, inglobât ancje chest dentri un sisteme di scjatulis cinesis, speculâr a chel che al à vût viodût sot di lui (Pd XXVIII 13-18):

E co mi volti e al jentre dentri i miei
voi ce che ta chel cîl là sù al compâr
e o cîr di penetrâ tai cerclis siei,

o viôt un pont ch'al art in mût tant clâr
e tant violent, che i voi li che si spiele
si sierin par no podê stâi a pâr.

Tal ultin cjant dal Paradis, cu la intercession di Marie e la vuide di Bernart, Dante al rive a jentrâ dentri chest Pont che al rapresente l'obietîf ultim dal so viaç: "O soi rivât / a unî il gno voli cul podê infinît" (Pd XXXIII 81-82), e al è clamât a doprâ dute la sô capacitât visive, ven a stâi dute la fuarce de umane reson (Pd XXXIII 82-84): "O ai olsât / intivâ i miei voi cu la lûs eterne, / tant che il gno voli dut ind ai doprât". Dante al vîf la esperience di jentrâ intune gnove dimension, dentri di un Pont gjeometric, e duncje imateriâl. E ce viodial? (Pd XXXIII 85-90):

Tal profont o viodevi che si interne,
ingropât cun amôr tun sôl volum,
dut ce che pal univiers si scuaderne;

sostancis e acidents e il lôr costum,
cuasi fondûts adun, in tal maniere
che ce ch'o dîs e je palide lum.

In dì di vuê cheste esperience e podarès jessi chê dal astrofisic che al ponte i siei imprescj viers il spazi: tant plui indentri al smire, tant plui si prossime al Event Principâl: il Big Bang, o ben - secont un studi dal Premier Institute of Canada che al riten il Big Bang superât - l'Iperbûs Neri produsût dal colàs di une stele a cuatri dimensions. Nol impuarte in ce direzion che si ponte il voli. La conseguence e je che o sin dal dut involuçâts dentri di un orizont sferic, che al coincît cuntun pont, il pont centrâl di indulà che e je partide la "espansion" dal univiers.
Da un pont (la Tiere) Dante al jere partît, e a un pont (Diu) al è rivât, propit tant che tal nestri univiers - finît e ilimitât - la nestre oservazion e partîs di un pont (la Tiere) par rivâ a un altri pont (l'Iperbûs Neri). Il Florentin al pâr che al vedi iniment la incredibil vision di dut il Cosmi concentrât intun sôl pont, tant che materie e energje dutis concentradis tal Iperbûs Neri. Al viôt sieradis tun sôl pont dutis lis sostancis materiâls e spirituâls ("sostancis") e lis lôr proprietâts ("acidents") e il mût che a interagjissin ("il lôr costum"), fondûts adun (Dante al dîs: "conflati insieme"), ven a stâi unîts e compenetrâts tra di lôr. Il verp dantesc "conflare" - che al à atinence cu la fusion dai metâi - al rapresente il contrari di "inflare" (espandi).
Ta chest mût dut l'Univiers, partint de Tiere, e passant parmìs lis sferis di etere, il Prin Mobil e i Côrs Angjelics, al finìs par converzi tal pont gjeometric che par Dante al rapresente Diu. Al è come se Dante al viodès il timp cori indaûr: lis particelis di materie, i fotons e i gluons ("sostancis e acidents"), fintremai aes particelis che a dan lis proprietâts a dutis chês altris ("il lôr costum"), tant che il boson di Higgs, che al varès di conferî lis massis, si precipitin ducj viers il pont di indulà che a son saltâts fûr, fintremai a comprimisi e a tornâ fondûts adun tes mans dal lôr Creatôr.
Stant a ce che si dîs di cent agns incà, Dante al pâr anticipâ, di sîs secui, Hubble, Guth, la gjeometrie no-euclidee di Riemann, la relativitât gjenerâl di Einstein. Al è plui realistic pensâ che la descrizion dal mont di Dante e sedi il risultât dal tentatîf di conciliâ la cosmologjie di Aristotile cu la vision cristiane: visibil e invisibil, materie e spirit, temporalitât e eternitât.
Une volte rivâts tal Empiri, Beatrice e mostre a Dante lis nûf gjerarchiis di agnui che a zirin tor dal "pont fis", che ducj di lui "a son tirâts, e ducj a lui a tirin" (Pd XXVIII 129). Chestis gjerarchiis a son organizadis propit tant che lis sferis dal univiers visibil, une sfere dentri di chê altre; e ognidune e môf une sfere dal mont visibil, de plui svelte ae plui lente: Serafins e Prin mobil; Cherubins e Stelis fissis; Trons e cîl di Saturni; Dominazions e cîl di Jove; Virtûts e cîl di Mart; Podestâts e cîl dal Soreli; Principâts e cîl di Venere; Arcagnui e cîl di Mercuri; Agnui e cîl de Lune. Ognune di chestis sferis e corispuint a une fuee de "Candide Rose" che, se ancje e à il boton sul ôr dal Prin Mobil, si vierç fûr dal spazi-timp, intal Empiri: i Agnui e i spirts che a àn mancjât il vôt; i Arcagnui e i spirts che a àn operât pe glorie de Tiere; i Principâts e i spirts amants; lis Podestâts e i spirts sapients; lis Virtûts e i spirts militants; lis Dominazions e i spirts juscj; i Trons e i spirts contemplants; i Cherubins e il trionf di ducj i beats; i Serafins e il trionf di ducj i agnui.
Dute cheste complesse struture no pues jessi rapresentade visibilmentri, parcè che e pâr smaterializâsi intun moviment vorticôs che al cres man man che si prossime al pont fis. Il pont fis - tant che il bûs neri primordiâl - al met in moviment dute la realtât e le riclame a se ("ducj di lui / a son tirâts e ducj a lui a tirin"). Chê di Dante e je la plui perfete configurazion de ipersfere a plui dimensions che e sedi mai stade fate, simpri che al sedi pussibil fânt une: ogni singul pont des trê sferis che a costituissin la realtât visibil e invisibil (Univiers sensibil, Gjerarchiis celestis, Candide Rose) al è tangjent a ognidun dai singui ponts di chês altris sferis, e ducj i ponts des trê sferis si precipitin viers il pont fis che "no circoscrit dut al circoscrîf" ("parendo inchiuso da quel ch'elli inchiude" Pd XXX 12).
Il spazi dantesc nol è euclideu, (ven a stâi nol è bidimensionâl): il moviment al è simpri rapresentât in linie curve, secont il spazi di une ipersfere cuadridimensionâl. Frontant l'as DIU / LUCIFAR (EMPIRI / TIERE), tal Infier il moviment al è une spirâl che si invide a sinistre, tal Purgatori al è une spirâl che si invide a gjestre, e si presum che al continui ancje tal Paradîs, a ben che gjestre e sinistre li no àn plui nissun valôr e il moviment si pues dîlu "retilinei", ma no tal sens euclideu; tant al è vêr che al ven visibilmentri rapresentât cul moviment di une frece che e rive prime di partî (Pd II 22-26):

O cjalavi Beatrice e jê e cjalave
insù; tal timp di une frece rivade
che saetant de balestre si disclave,

mi viôt rivât li che gnove parade
mi ten i voi ...

No si pues fâ di mancul di pensâ aes leçs de relativitât gjenerâl di Einstein: il spazi-timp tal passaç dal Paradîs Terestri al Empiri al è deformât, cuasi polverizât; il cuarp si môf a une volocitât superiôr a chê de lûs (Pd II 91-93):

Il contat cu la tiere ormai tu molis,
e fulmin no si stache dal so sît
cussì svelt come tu che insù tu svolis.
 
Altris voltis il moviment iperbolic al fâs riferiment ae velocitât dal pinsîr e des sensazions: il timp di viodi une stele e mi cjati za dentri di jê; il timp di viodi la flame e o sint za la scotadure. (Pd XXII 109-111):

No tu varessis plui trat e poiât
il dêt dal fûc, di me rivât tal segn
daûr dal Taur, co lu vei olmât.
 
Daspò de formulazion des leçs de relativitât gjenerâl (1920) si à scomençât a viodi analogjiis cu lis visions di Dante. Secont Andreas Speiser (1925) l'univiers di Dante nol è un spazi euclideu, ma une varietât di Riemann, esemplât sul cuint postulât di Bertrant Riemann (1826-1866), chel de gjeometrie elitiche costruide su la sfere: "Par un pont fûr di une rete no pues passâ nissune rete paralele ae rete dade". Il spazi par Dante al è chel che i matematics a clamin ipersfere, ven a stâi une sfere che e à plui di trê dimensions (Pd XXX 10-13):

Tal stes mût la corone ch'o ai viodûde
fâ fieste tor il pont che mi à stramît,
contignintlu, ma di lui contignude,

biel planc o viôt il fûc so dut smavît.

I studis su la ipersfere di Dante si son moltiplicâts tal cors dal Nûfcent e te prime decade di chest secul (Mark Peterson, Robert Osserman, William Egginton, Honia-Roman Patapievici, e v.i.).
In dì di vuê no je smavide la idee de ipersfere, ma si preferìs slargjâ la atenzion a cemût che te Ete di Mieç si concepive e si rapresentave l'Univiers. Par esempli si sa che Dante al à cjapade ispirazion dal impressionant mosaic che tal Batisteri al rapresente l'Infier, opare di Coppo di Marcovaldo, mestri di Cimabue, e si pues argomentâ che al vedi cjapade ispirazion ancje dal straordenari mosaic de cupole dal Batisteri che al rapresente il Paradîs, finît ai prins dal Tresinte. Il pont di lûs - la lanterne sore il colm de cupole - al è circondât des nûf gjerarchiis celestis, tal stes ordin che a àn te Comedie: lant sù dal bas, Agnui, Arcagnui, Principâts, Podestâts, Virtûts, Dominazions, Trons, Cherubins, Serafins. Il pont di lûs e i siei agnui a circondin lis altris decorazions che si viodin tal interni de struture, ma ancje int son circondâts.
Vêr al è che Dante al à podût fâ une perfete descrizion dal Cosmi parcè che al veve la ment abituade a pensâ globalmentri lis polaritâts contraditoriis, tant che Reson e Rivelazion, Filosofie e Teologjie, Pape e Imperatôr, Diu e Mont sublunâr (ce che vuê no sin plui bogns di fâ), e al saveve tignîlis separadis e in continue tension, cence che i scjampassin di man. Cheste operazion no jere riusside ai teorics de Scolastiche e nancje al gjeni incomparabil di Tomâs di Aquin; a Dante i è stade pussibil parcè che al fevelave di poesie e parcè che al jere furnît di grande onestât inteletuâl.








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