06/03/18

SOTTO IL VELAME


O voi ch’avete li ‘ntelletti sani,
mirate la dottrina che s’asconde
sotto ‘l velame de li versi strani.

O voaltris ch’o tignîs sintiments sans,
valutait la dotrine che si plate
sot il velam dai viers no masse plans.

Cun chestis peraulis (If IX 61-63), Dante al mostre in maniere esplicite che inte sô opare al è un sens dotrinâl scuindût sot un sens esteriôr e aparent che al è dome un vêl, e chest sens scuindût al à di jessi tirât fûr di cui che al è bon di jentrâi dentri cu la juste disposizion di spirit. Tal secont libri dal Convivio(Clape, Simposi) Dante al trate in maniere plui precise dai cuatri sens che a son presints in dutis lis scrituris, e no dome ta chês sacris (Conv II, 1):
[]“O vuei precisâ che la mê esposizion e je par necessitât leterâl e alegoriche. E par sclarî chest, si à di fâ cont che lis scrituris a van intindudis midiant cuatri sens. Un al è il sens leterâl, e chest al è chel che nol va oltri il significat des peraulis secont lis imagjins che a esprimin, tant che tes flabis contadis dai poetis. 


Il secont al è il sens alegoric, chel che si plate sot il significât aparent des flabis, e cheste e je une veretât scuindude sot une biele forme: come cuant che Ovidi al dîs che Orfeu al dumesteave lis bestiis sunant la cetre e che al faseve vignî dongje arbui e pieris; chest al vûl dî che l’om savi cul imprest de sô vôs al pues mugnestrâ e indulcî i cûrs crudêi, e al pues pleâ ae sô volontât chei che no àn vonde cognizions culturâls: e ducj chei che no vivin cun autonomie di judizi a son tant che pieris. A dî la veretât, i teolics a intindin chest sens in mût diferent dai poetis: ma jo, stant che o scrîf di poesie, o vuei doprâ il sens alegoric daûr la usance dai poetis.
Il tierç sens al è chel morâl. Chest sens al è chel che l’interprete al à di cirî di tirâ fûr des scrituris cun plui profonde atenzion, tal interès so e dai siei arlêfs: come che si pues tirâ fûr dal Vanzeli, li che Crist, cuant che al è lât sù pe mont de trasfigurazion, di dodis Apuestui al à puartât dome trê (Pieri, Zuan e Jacum), par dî che o vin di vuardâsi dal investigâ masse i misteris de fede.
Il cuart al è il sens anagogjic, ven a stâi il soresens, che al è un imprest di penetrazion des veretâts plui altis. Chest si verifiche cuant che, cun intindiment spirituâl, si interprete une scriture che e je vere in stret sens leterâl, ma che midiant lis robis ditis e puarte ancje un significat universâl. Par esempli tal cjant “In exitu Israël de Aegypto” il Profete al dîs che la Gjudee e devente libare e sante: aben che chest al sedi vêr ancje dal pont di viste storic, nol è mancul vêr che, dal pont di viste spirituâl, cuant che la anime e jes dal pecjât e devente libare e sante tal so mût di operâ. E cuant che si vûl dimostrâ chest, si à di partî simpri dal sens leterâl, parcè che al è chel che al conten chei altris sens, e cence il sens leterâl al sarès impussibil e irazionâl di capî chei altris, soredut chel alegoric. Al è impussibil di penetrâ tal didentri di alc, se prime no si passe pal difûr, e al è impussibil penetrâ tal sens alegoric cence passâ pal sens leterâl. E in dut ce che al esist, di naturâl e di artificial, al è impussibil imbrucjâ la forme se prime no si dispon la materie, e al è impussibil fâ la barcje se prime no si prepare il len. Duncje il sens leterâl al costituìs la materie di chei altris sens, in particolâr di chel alegoric, e in cualsisei situazion al è impussibil lâ indevant cence fâ prime lis fondis, che si trati di une cjase o di un argoment di studi: il sens leterâl al va discuviert par prin ancje parcè che al è il fondament di chei altris sens, che si poin propit su la letare dal test […]. Jo, par chestis resons, tal sclarî lis mês cjançons, o partirai simpri cjapant in considerazion la letare, e dome tun secont moment o fevelarai de sô alegorie, ven a stâi de sô veretât scuindude; di tant in tant, se l’argoment si preste, o larai a tratâ di chei altris sens” (Conv II 1).
Che la Divine Comedie si puedi interpretâle in plui sens, no si pues metilu in dubi, dal moment che o vin a chest rivuart la testemoneance dal so autôr, che al è sigûr il plui cualificât a dînus lis sôs intenzions. Ma pensìn par esempli a René Guénon o a Arturo Reghini, che a fevelin di un Dante esoteric, o al Dante di Eugene Aroux che fin dal Votcent al fevele di inmagantis teoriis rosicrucianis, massonichis e numerologjichis, dificilis di argomentâ, ma ancje dificilis di smentî une volte argomentadis; su cheste strade si sta metint ancje il nestri grant divulgadôr dantesc, Franco Nembrini. Si trate dispès di interpretazions in buine part esagjeradis, lontanis des racomandazions danteschis ripuartadis culì sore, esagjerazions che Osip Mandel’štam al à condanât in maniere energjiche.
Se o tignin cont di ce che nus dîs Dante, dutis lis scrituris a àn tancj significâts, ma al è evident che chescj no puedin in nissun câs distruzisi o cuintriponisi un a chel altri, ma a àn di completâsi e di armonizâsi tant che i elements di une sintesi uniche. Tant vâl, par no fâ erôrs masse grues, fermâsi il plui a di lunc pussibil su la letare dal test, che e je il materiâl primari di ogni costruzion teoriche, e di invadi chei altris sens dome se l’argoment lu domande, magari fermantsi al sens alegoric, che al comprent ducj chei altris, come che al dîs Dante stes (Epistole XIII):
Pe clarece dal discors, prime al covente dit che il sens di cheste opare [il Paradîs] nol è dome un, anzit si pues definîle polisseme, ven a stâi di plui sens; in efiets il prin sens al è chel che al ven de letare, e altri al è chel che si oten al di là des robis significadis leteralmentri. Il prin al è il sens leterâl, il secont il sens alegoric, o morâl, o anagogjic. Chest mût di esponi, par che al sedi clâr, al pues jessi considerât tai viers famôs: ‘Cuant che Israêl al è lât fûr dal Egjit, / E la cjase di Jacum e je lade fûr di une nazion barbare, / La Gjudee e je deventade il so santuari, Israêl il so domini’. Se o cjalin dome ae letare, nus ven significât che i fîs di Israêl a son lâts fûr dal Egjit tal timp di Mosè; se si riferin ae alegorie, nus ven significade la nestre redenzion a opare di Crist; se al sens morâl, la conversion de anime dal corot e de miserie dal pecjât tal stât di grazie; se al anagogjic, nus ven significade la liberazion de anime sante da la servitût de corutibilitât terene viers la libertât de glorie eterne. E chescj sens, che a puedin jessi nomenâts in mût diferent, a son ducj alegorics, parcè che a son lontans dal sens leterâl e storic”.
Plui clâr di cussì!

Nessun commento:

Posta un commento

coments