In
musiche il compositôr al è spes tentât di puartâ dentri il
spartît il sclipignâ di une fontane, il cisicâ des fueis e dal
vint, il cjant dai uciei, i tons di un temporâl. E je chê armonie imitative che il poete al
ricree cul ritmi dal viers o cul sun des peraulis. In Dante, il sborf
che al va di cise in cise, sot la scorie de canicule (If
XXV 81):
folgore
par se la via attraversa.
La
velocitât e je dade dal acent iniziâl e dal corisi daûr di trê
datii cun trocheu finâl (un hemiepes fundût cuntune clausole
datiliche):
fólgore
/ pàrsela
/ vìattra
/ vèrsa
— UU
/ — UU / — UU / —U
L'efiet
contrari Dante lu oten taiant la teste dal viers e scandint il ritmi
cuntune cjadene di spondeus, tant che tal trimetri jambic. Pôc prime
di fevelâ dal sborf, ancje par dâi a chest plui risalt, al fevele
di un danât che al è restât vitime di une spaventose metamorfosi e
si slontane a planc dut incocalît (If
XXV 78):
parea;
e tal sen gio con lento passo.
La
lentece e ven fûr te leture ritmiche:
parè-//-aetàl
/ sengìo
/ conlèn
/ topàs
/ so
U
— // U — / U — / U — / U — / U
La
armonie imitative, che e compâr te poesie di ogni ete, si pues
doprâle ancje te poesie furlane, in mût particolâr cuant che tal
cors de traduzion si à di rindi fedelmentri lis finecis dal
origjinâl. Oltri e di plui che no cul ritmi dai viers, il furlan si
preste a fâ musiche cul rivoc des peraulis, come che si pues viodi
ancje tal voltâ il toc culì riclamât. (Esemplis analitics a
vignaran fats plui indenant).
If
XXV 76-84:
Ogne
primaio aspetto ivi era casso:
|
Ogni
primari aspiet sparît a slas,
|
due
e nessun l'imagine perversa
|
dôs
e nissune e jere la figure
|
parea;
e tal sen gio con lento passo.
|
trasformade;
e al le vie lent il pas.
|
Come
'l ramarro sotto la gran fersa
|
Come
il sborf sot la scorie de calure
|
dei
dì canicular, cangiando sepe,
|
caniculâr,
passant di cise in cise,
|
folgore
par se la via attraversa,
|
fulmin
al pâr sul troi di tiere dure:
|
sì
pareva, venendo verso l'epe
|
propit
pareli a chel, di bot si sfrise
|
de
li altri due, un serpentello acceso,
|
viers
di chei doi un madracut spirtât,
|
livido
e nero come gran di pepe.
|
livit
e neri tant che la cinise.
|
Nessun commento:
Posta un commento
coments